štvrtok 20. februára 2014

Ako poznáme svoju históriu?

Poznáme dobre históriu Popradu a jeho okolia?

         Máme rôzne vedomosti publikované v novinách, knihách ale aj z archívov. Knihy sa v stredoveku písali ručne, neskôr sa vynašla tlačiareň. Publikované knihy sa zachovali v dobrom stave v múzeách, aj v súkromných zbierkach. Ja najlepšie skúsenosti mám z knižnicou Evanjelického Lýcea v Kežmarku a archívom v Spišskej Sobote. Veľmi sa mi páči aj archív Podtatranských novín v Poprade. Horšie je iba  to, že sa publikované dobové fotografie, pohľadnice zachovali iba v súkromných zbierkach a nie v inštitúciach riadených štátom.
Mám niekoľko otázok na terajšiu generáciu! Kto vie správne odpovedať na pár otázok?
Viete kde sa nachádzajú pozostatky Popradského hradu?
Viete kde stála osada Stríž?
Viete kde stála osada Liesky?
Viete kde sú Stojany?
Viete kde sú slnečné hodiny v ktorej mestskej časti Popradu?
Viete kde v blízkosti Popradu boli bane na ťažbu striebra a medi?
Viete kde bratríci Jána Jiskru postavili strážnu vežu?
Na tieto otázky bude vedieť odpovedať pár ľudí čo sa venujú histórií, ale pre bežného občana to nie je podstatné kde čo bolo. Dnes ľudí zaujíma kde čo je postavené, napríklad nákupné a zábavné centra, ktorá firma kde ponúka lacnejšie pozemky na výstavbu domov, kde sa ponúka lacná elektronika atď.
Nezabúdame však na ľudí,  ktorí sa venovali rozvoju obdobia v ktorom žili?
Kto vie kde je hrob otca Popradu Dávida Husza? Kto vie kde je hrob evanjelického farára Augustína ab Hortisa, ktorý pôsobil v Spišskej Sobote? Vie niekto napríklad niečo o bojovníkovi za našu slobodu v druhej svetovej vojne p. Danielovi Vrbičanovi zo Spišskej Soboty?
Ukončím tento môj príspevok jednoducho, ako môže ukončiť príhovor obyčajný človek ako som ja!
       
         Česť pamiatke naším predkom!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára